Dag 76: Goa

3 juni 2017 - Goa Velha, India

Intussen heb ik er een paar weken Goa op zitten. Nadat ik afscheid had genomen van het leuke hostel in Kochi ben ik samen met een Amerikaanse jongen, genaamd Justin, met de nachttrein vanuit Kochi naar Goa gereden. Na wat vertraging kwamen we aan op het station en namen de taxi richting het noorden van Goa. Een ding wisten we zeker, het moest een hostel met airco worden op de kamer. Aangezien Goa bezaaid is met hostels was het een korte zoektocht. Gypsy Hostel in Anjuna was het uiteindelijk geworden. Een donker maar net hostel met goede bedden en een goede airco. Omdat in heel India overal vele vormen van openbaar vervoer is was het even wennen om er achter te komen dat dat hier niet het geval was. Eigen vervoer hier is een must. Nadat we de eerste week geen eigen scooter hadden en niet verder kwamen dan het strand, een kleine supermarkt en het restaurant op het einde van de straat, wat de eerste 2 dagen nog leuk was om te lopen maar al gauw vervelend werd, besloten we een eigen scooter te huren. Aangezien ik nog nooit op een scooter had gereden en de fiets ook niet meer mijn meest gebruikte vervoersmiddel is leek het me verstandig om laat op avond na het eten even een paar baantjes te rijden om er aan te wennen. Na een aantal keer op en neer leek het me wel verantwoord om deel te nemen aan het verkeer in Anjuna wat erg rustig is voor Indiase begrippen. Op een avond toen ik genoeg had van de bar waar ik me bevond vond ik het tijd om verder te kijken naar een andere bar. Ik had gehoord van een bar die wel leuk moest zijn en besloot met de scooter die kant op te gaan. Omdat dit in een deel van Anjuna was waar ik nog niet eerder was geweest was de precieze weg mij onbekend. Op weg naar de bar kwam ik tot de conclusie dat ik misschien wel ergens een verkeerde afslag had genomen. Licht gedesoriënteerd reed ik voorzichtig over een donker zandpad, wat vrij normaal is in Goa, in de hoop de bar te vinden. Toen er opeens twee honden uit de struiken kwamen waarvan er één erg gretig was mij te willen pakken moest ik flink gas geven om deze kwijt te raken. Ik heb daarna een rondje gemaakt en ben omgedraaid om de bar maar te laten voor wat het en terug te rijden naar het hostel. Een aantal rustige dagen passeerde waarin wat gelezen en series gekeken werden. Toen kreeg ik een bericht van een bekende uit Kochin die ook in Goa was om een drankje te gaan doen. Een nieuw avontuurtje met de scooter. Dit keer door het drukke verkeer om naar een ander deel van Goa te komen. Dit keer wel door de, voor Indiase begrippen, drukte met het zweet tussen mijn billen. Zigzaggend probeerde ik de andere scooter rijders te volgen door het drukke langzame verkeer. Gelukkig was het op de terugweg een stuk rustiger en kwam ik weer veilig in Anjuna aan. Niet veel dagen later kregen Justin en ik een lekke band na een nachtelijk broodje kaasomelet. Omdat we inmiddels vaste klanten waren was de man die onze broodjes maakte zo vriendelijk om ons bij ons hostel af te zetten. De dag daarna hebben we de scooter opgehaald en teruggebracht naar de verhuurder. De daaropvolgende dagen werd het weer merkbaar anders in korte tijd. Veel bewolking, hier en daar een buitje en van de strandwacht mocht er niemand meer het water in op het strand van Anjuna. Het regenseizoen kwam er aan. Tijd om door te gaan naar het volgende avontuur. Terwijl ik dit verhaal typ zit ik op het vliegveld in Goa te wachten op mijn vlucht naar de stad waar ik geboren ben, Mumbai/Bombay. Dit zou wel eens de laatste stop van mijn reis kunnen worden maar niets staat vast.