Dag 17: Kolkata

4 april 2017 - Kolkata, India

Na een bijna 16 urige treinrit met de bekende snurkers maar ook de nodige uurtjes slaap kwam ik om 4:00 aan in Kolkata. Toch wel behoorlijk vermoeid nam ik rustig plaats op een bankje  om met de wifi van het treinstation op zoek te gaan naar een slaapplek. Ik vond een hotel (dacht ik) met een fatsoenlijke prijs en maakte voor de zekerheid een reservering. Ik stapte het station uit en uiteraard werd ik met de backpack op mijn rug al snel aangesproken dokr een taxichauffeur. Tot mijn verbazing stond het niet vol met tuk tuks maar gele taxi's. Ook waren de wegen een stuk beter dan de steden waar ik voorheen had doorgebracht en dus geen door elkaar gerammel op de achterbank van een tuk tuk of in dit geval een taxi. Aangezien de taxi zelf de weg niet wist heb ik hem naar het adres genavigeerd. Eenmaal aangekomen zag ik neegens een hotel of iets wat leek op een verblijf voor gasten. In het huis wat op mijn navigatie het hotel zou moeten voorstellen was geen teken van leven te bekennen. Niet goed wetende wat ik moest doen besloot ik de poort van de oprit te openen en even een kijkje achterom te nemen. Op dat moment hoopte ik alleen maar dat er geen hond in de donkere tuin op me aan het wachten was en me zou bespringen. Ook aan de achterzijde was er niets waar ik wat aan had en besloot terug naar de taxi te lopen. Ik vroeg met moeite, vanwege mijn nog steeds lichte acterdocht voor taxichauffeurs vanwege dag 1, aan hem of hij misschien een hotel wist waar ik de, inmiddels, ochtend kon verblijven. Hij wist wel wat. Op naar het hotel dus. Tot mijn grote verbazing was het een net hotel voor een iets meer dan normale prijs. Aangezien ik niet veel keus had besloot ik het maar te doen en achteraf zonder spijt. Na wat bijgeslapen te hebben ben ik de deur uit gegaan pp zoek naar wat eten en een flinke ronde door de stad gelopen. Omdat het inmiddels alweer donker was en ik toch alweer moe ging ik terug naar het hotel om nog even wat te lezen en daarna te slapen. De volgende ochtend dacht ik aan een gesprek wat ik had met een engelsman in Bodhgaya die vertelde dat er een tempel was in Kolkata die nog (dieren) offers maakte om elke dag meerdere malen een verse partij bloed te offeren aan de goden. Laat deze tempel nu niet zo ver van mijn hotel liggen (ca. 4km). Ik besloot een taxi te pakken en eens een kijkje te nemen wat er alleaal gebeurde daar. Aangekomen in de buurt van de tempel werd ik door een man het juiste straatje in naar de tempel toe verwezen. Slippers uit en in de rij voor de ingang van de tempel. Eenmaal in de tempel zelf aangekomen waar ik nog steeds in de rij stond en deze langs aan muur liep in een halletje was er aan de linker kant in de muur een opening. Aan het enthousiasme van de Indiers te zien was het daar allemaal te doen. Er dtonden een paar wachters bij de opening en er mocht alleen naar binnen gekeken worden, waarnaer een paar seconden was voor een gebed, en daarna werd je door de meningte door geduwd omdat iedereen daar graag wilde staan. Het was een behoorlijl getrek en geduw. Toen ik eenmaal voor de opening kwam en naar beinnen keer zag ik een kamer die wat lager lag waar een aantal mannen in een ontbloot bovenlijf iets aan het doen waren. Ik ging er vanuit dat hier de offeringen plaats vonden maar omdat ik maar korte tijd kon kijken en door de mannen in de verlaagde kamer niet goed kon zien wat er voor hen gebeurde werd het me niet helemaal duidelijk. Misschien maar beter ook. Ik liep weer door naar buiten ommte kijken wat er nog meer gebeurde in het binnenhof waar de tempel zich begaf. Even tussen de biddende mensen zitten en weer door. Toen kwam ik bij klein huisje waar het ook eeg druk was er stond een beeld met een tuintje er voor waar je een wierook stokje in  mocht steken ik stapte naar binnen en gooide een roepie in de donatieschaal en keek rustig rond in het kleine huisje van 4 bij 5 meter waar het best benauwd was door alle wierook en mensen. Toen tot mijn geote verbazing schrok ik wat toen ik in de hoek van het kamertje achter de menigte een aantal geiten zag staan. Meteen was het duidelijk waar hier zou gaan gebeuren. Ik was op het juiste moment gekomen om de offering bij te wonen. Ik ging op de drempel van de deuropening staan om zo een wat beter zicht te kunnen krijgen van wat ee ging gebeuren. Ik wilde dit niet graag zien maar ik wilde het ook zeker niet niet zien (als je begrijpt wat ik bedoel). Onder een hard gezamelijk geschreeuw van menigte die gezamelijk de zelfde kreten uitschreeuwde heerste er een intense sfeer. Vooral met de gedachte wat er met de geiten zou gaan gebeuren. De eerste geit werd naar voren getrokken met met zijn hoofd tussen een ijzer gezet waarna er een pin achter de hoorns kwam zodat hij met zijn hoofd geen kant meer op kon. 3 man pakt het lijf vast en trokken dit naar achter. Even was ik bang dat ze het lijf van het hoofd los zouden trekken maar al gauw pakt een man aan het hoofdeinde een groot zwart mes te voorschijn om met een vloeiende beweging het hoofd van de romp te scheiden. Het hoofd in een mandje en het spartelende lichaam boen een gietijzere bak om het rode vloeistof op te vangen. Het lichaam werd bij de andere eiten gegooid en de volgende was aan de beurt. Tegenstribbelend met de hoefjes over de natte vloer schoof geit nummer 2 naar het hakijzer. Toen geit nummer 3 klaar was en er nog 2 aan de beurt waren had ik wel weer genoeg gezien en besloot ik er vandoor te gaan. Toch wel aangeslagen vond het goed geweest bij de tempel en ben ik terug naar de weg gelopen. Onderweg naar het hotel toen de beelden wat weggezakt waren was ik even toe aan wat westerse invloeden en ben ik even bij de McDonalds gestopt om een (VEGETARISCHE) burger en wat frietjes te eten.

1. Shalinee:
    4 april 2017
    Jeetje broertje volgens mij was dit wel de meeste " spannendse ervaring tot nu toe ... Die offering tja dan zou ik spontaan ook een vega burger van eten hahaha ... Je verhalen zijn wederom weer super !! Je wordt nog eens een talentje in t schrijven van een boek hahah
  2. Mam:
    Hoi Rick,
    Wat een avontuur. Akelig hoor, dat offeren van dieren.
    Wordt je op slag vegetarier.
  3. Mam:
    4 april 2017
    Hoi Rick, wat een avontuur weer. Groot gelijk even een McDonald's pakken.
  4. Harry Nijbelen:
    4 april 2017
    Leuke verhalen over hetgeen wat je allemaal beleefd .
    Ik hoop dat je nog heel veel mooie dingen mag zien en beleven .
    Gr. Harry Nijbelen
  5. Rina Holslag:
    13 april 2017
    Tsjongejonge wat een geweldige reis!
    En wat leuk om alles mee te kunnen lezen.
    Vind je supergoed!
    Hou je haaks!
  6. Pieter Kuit:
    14 april 2017
    Hele mooie verhalen die jij beschrijft Rick. Je maakt mooie en spannende momenten mee, die jou van tijd tot tijd behoorlijk uit jouw comfortzone halen. Niet altijd even makkelijk, maar het zal zeker bijdragen aan jouw beleving van je reis en je 'zoektocht' .

Blijf vooral schrijven Rick, met veel plezier lees ik jouw avonturen. Ik denk dat ik ook spreek namens meerdere mensen, die jouw verhalen ook graag lezen.

Veel succes en veel plezier in India. Ik wacht ongeduldig jouw volgende log af.