Dag 30: Kochi

18 april 2017 - Kochi, India

Intussen alweer een kleine maand van huis ben ik me behoorlijk op mijn gemak gaan voelen.  Misschien iets te veel en word het daarom ook weer tijd om binnenkort verder te gaan. Kochi is intussen een soort thuishaven geworden aangezien ik na meerdere uitstapjes van een paar dagen weer terugkeerde naar deze stad.

Toen ik hier, in Kochi, 12 dagen geleden aankwam in het zuiden en met een Uber taxi richting het hostel reed waren er duidelijke verschillen merkbaar ten opzichte van het noorden van India. Het was schoner, moderner, groener, een taxi die goed engels sprak en nog een hoop andere dingen die de cultuurschok van het noorden wat deden verzachten.

Ik had een hostel gevonden genaamd 'Maritime the hostel crowd'. Deze bleek vol te zijn en ik werd geadviseerd het verder op te proberen bij een hostel genaamd 'Santa Maria'. Aangezien mijn taxi al weg gereden was en ik verder geen tuk tuk kon zien in de straten aan de rand van het stadsdeel genaamd 'Fort Kochi' besloot ik het stukje maar te lopen. Met de lichte angst dat Santa Maria misschien ook vol zou zijn en niet zo goed wetende waar ik dan zou moeten overnachten liep ik op mijn slippers richting het hostel. Bij een uithangbord, met daarop op Santa Maria links af, sloeg ik een zandpad in en kwam aan bij het hostel wat er erg leuk uit zag van buiten. Aan de receptie ontmoette ik Jerry, een van de eigenaren, die me vertelde dat er nog wel wat bedden vrij waren. Ik kon kiezen uit een eigen kamer voor 1200 roepee of een gedeelde kamer voor 400 roepee per nacht. Omdat ik de afgelopen weken behoorlijk boven mijn geplande budget had geleefd leek het me verstandig om maar voor de gedeelde kamer te kiezen. In een dormroom met 3 stapelbedden, waarvan de onderste 3 al bezet waren, mocht ik weer mijn bekende hoge slaapplek zoals in de treinritten innemen. Toen mijn spullen op de kamer lagen liep ik naar de gemeenschappelijke ruimte en daar zaten Jenny, Emanuelle en Santosh. De mensen waar ik de komende dagen veel mee zou optrekken bleek achteraf. Ik had al lang niets meer gegeten en werd geadviseerd naar El Hala te lopen wat 100 meter verder lag, Gesloten, dus terug naar het hostel. Ik vertelde dat het restaurant al gesloten was en Santosh bood me aan iets klaar te maken. Zo bescheiden als ik ben zei ik dat dat niet perse hoefde maar al gauw werd me verteld dat het een kleine moeite was. Santosh en Jenny maakte een complete maaltijd aangezien iedereen wel zin had om wat te eten. Na het eten nog wat praten en toen,na een hele dag reizen, vermoeid mijn slaapplaats in klimmen. Santosh was de dagen dat ik in Santa Maria sliep de vaste kok en iedereen genoot ook van zijn kookkunsten. Anderen die minder begaafd waren in de keuken deden de afwas. De komende dagen waren erg gezellig maar echt veel van Kochi heb ik niet gezien wat niet zo erg was aangezien ik de afgelopen weken toch al genoeg de toerist had uitgehangen en het wel lekker vond om een beetje in het hostel te hangen en kleine uitstapjesin de buurt te maken. Toen Jenny en Emanuelle 4 dagen later gingen besloot ik dat het ook voor mij tijd was om weer verder te gaan. Ik nam een dag later de bus om 7:30, die ik bijna gemist had omdat ik te laat was opgestaan, naar Munnar, Eenmaal in de bus had ik een 5 urige rit voor de boeg. De slingerwegen in de bergen richting Munnar hebben me voor de rest van mijn verblijf in Inia getraumatiseerd omdat ik een paar keer op het punt stond om over te geven. eenmaal aangekomen was ik blij dat ik weer op vaste grond stond. Ik had in de bus een Canadese meid leren kennen die ook alleen reisde en we besloten samen een wandeling met gids te plannen de volgende dag door de bergen van Munnar. Dus dat was weer vroeg op om voor de grootste hitte al op pad te zijn. Deze ochtend was ik helaas niet op tijd aangezien het net iets langer duurde dan ik had gedacht om in het centrum van Munnar te komen waar mijn hotel redelijk ver vanaf lag. Maar nog net op tijd voor de openbare bus, die ons naar het begintpunt van de wandeltocht zou rijden, India zou India niet zijn als de bus geen pech kreeg onderweg en er een band vervangen moest worden. Iets later aangekomen bij de arbeidshuisjes bij theevelden waar onze wandeltocht begon ging het meteen flink berg op. Het was nog vroeg maar de hitte was al duidelijk merkbaar. Na een hele mooie wandeltocht met prachtige uitkijkpunten kwamen we laat in de middag weer aan in Munnar. Net op tijd voordat de eerste regenbui die ik meemaakte los brak. Nog even wat eten toen de regen was bijgetrokken, een boekje lezen op het balkon met een mooi uitzicht en daarna weer slapen om de dag erna naar Alleppey te reizen. Ook deze keer weer vroeg in de ochtend maar dit keer ruim op tijd. De Canadese meid kon goedkoop een taxi regelen van Munnar naar Kochi en vanuit daar konden we het openbaar vervoer pakken naar Alleppey (zij ging ook toevallig ook naar Alleppey toe). Ik was natuurlijk al lang blij dat ik dat lange stuk niet weer met de bus hoefde te doen en alleen het 2 uur durende stuk van Kochi naar Alleppey. Toen we in Alleppey aankwamen gingen we beide weer onze eigen weg. Ik ben naar een toeristen bureau gegaan en had gevraagd wat het zou kosten om een dag en overnachting een boot boothuis te huren aangezien Alleppey daar bekend om staat. Voor een redelijk prijs was er nog wel een boot beschikbaar en werd er eerst in de middag door de kanalen en een stukje zee gevaren en in de avond dokte de boot aan voor de overnachting. Tijdens de bootrit was er een winkeltje langs het water wat verse vis, krab en tijgergarnalen verkocht. Omdat er een kok aanwezig was op de boot was het mogelijk deze door hem te laten bereiden tot een heerlijke avondmaaltijd. De dag erna een klein stukje varen in de ochtend en toen de spullen pakken en naar het strand om daar vervolgens een paar uur te liggen. Het strand zat vol met krabben en de zee was best ruw. Niet het beste strand aan de kust van India maar ik had nog geen strand gezien tot dusver dus ik vermaakte me prima. Na wat gegeten te hebben Was het weer tijd om terug te gaan naar Santa Maria. Dat is waar ik nu weer een aantal dagen ben. Een plek die tot nu toe het meest als thuis voelt.

1. Manouk:
    18 april 2017
    Leuk om weer wat van je te horen rick!
    Geniet van de mooie tijd daar
    Groetjes manouk
  2. Shalinee:
    18 april 2017
    Wederom weer super om te lezen :-)
  3. Gwyneth:
    18 april 2017
    Super om weer wat van je te lezen. En fijn dat je het zo naar je zin hebt. Ik weet zeker dat je een geweldige ervaring rijker bent als je thuis komt. En fijn om te lezen dat je, je echt gewoon thuis voelt daarMaak er een mooie tijd van en schrijf snel weer een verhaal
  4. Herm:

Groeten,

Herm
  5. Bernadette:
    20 april 2017
    Hoi Rick, wat gaaf dat jij in Kochi zit. Wij hebben daar bijna 3 weken doorgebracht toen we Josephine ophaalden. Zij komt uit die omgeving. Leuk om dit zo te lezen, komt weer even terug. Wensen je een mooi vervolg van deze bijzondere reis. Liefs
  6. Mam:
    23 april 2017
    Hoi Rick, heerlijk om te lezen dat je zo geniet. Je ogen schitteren helemaal. Heel veel knufs mam en pap