Dag 15: Bodhgaya

2 april 2017 - Bodhgaya, India

Nadat de conclusie was getrokken dat Varanasi toch wel de mooiste stad was tot nu toe en ik blij was dat ik daar wat langer heb doorgedracht was het weer tijd om de trein te pakken naar de volgende bestemming. Bodhgaya, het bedevaartsoord voor boeddhische pelgrims. Omdat ik maar één overnachting had geboekt in Bodhgaya en mjjn trein vanuit Varanasi ook nog 2 uur vertraging had bleef er niet meer veel van mijn eerste dag over. Eenmaal in het hotel aangekomen lag de prioriteit eerst bij eten zoeken. Wat vaak zoals ik al eerder vertelde een kwestie van even door se straat lopen is. Eenmaal gegeten was het al weer donker en besloot ik maar weer naar het hotel te gaan. Bij de receptie zat een oudere man (volgens mij de eigenaar van het hotel want zijn zoons stonden aan de receptie en regelse de boel) die vertelde dat het mogelijk was om in de ochtend een tour te maken naar de belangrijke boeddhistische plekken. Aangezien mijn tijd schaars was en ik wel wat wilde zien van dit belangrijks boeddhistische oord leek me dit wel een goed plan en we spraken om 6:00 de volgende dag af. Met pijn en moeite sleurde ik mezelf uit bed na een wat onrustige nacht door o.a. Stekende muggen, blaffende honden, fluitende vroege vogels en de warmte. Toen ik om 5:57 aan kwam bij de receptie zag ik alleen een witte deken op de bank liggen met daaronder de vorm van een mens. Er vanuit gaande dat dit mijn gids zou zijn voor vandaag zei ik voorzichtig 'good morning'. Bij de tweede ochtendgroet schrok de man wakker en stak hij zijn hoofd onder het laken vandaan. 'One minute' was zijn reactie. Hij stond op en liep naar een kamer tegen de receptie en zei wat tegen iemand anders. Toen ging hij weer lekker op de bank onder zijn dekentje liggen. Ik haf niet helemaal daar wat er gebeurde maar toen zijn zoon met het slaap in zjjn ogen de receptie in kwam lopen kreeg ik van hen te horen dat hij me ging rondrijden aangezien zijn vaders motor het, opeens, niet meer deed. als eerste stop stond op de planning de berg/heuvel waar boeddha 7 jaar geleefd had in een grot. Dit lag wel een aantal kilometer van de stad en tussen de boerderijen begaf de motor van mijn gids het opeens. Met een lege tank duwde we de motor richting de berg waar na een half uurtje iemand langs de weg zat die wel wat bezine wilde verkopen. Natuurlijk had de jongen zelf geen geld bij zich dus moest ik dit even voor schieten. Eenmaal bij de berg aangekomen, omhoog lopen en even een kijkje nemen in de grot waar onze kale vriend een tijdje was verbleven. Een donatie armer en een derde oog rijker liep ik terug naar de motor en gingen we naar de volgende stop. Tussendoor even nog wat tanken (intussen al het geld voor de tour). Het volgende monument was de 'bodhi tree' waar boeddha een paar dagen onder gemediteerd heeft en daarna door naar de Mahabodhi tempel waar tevens de eindstop van de tour was. Nog even wat eten en spullen pakken om de volgende treinrit van 15 uur uit te zitten op weg naar Kolkata.

1. Shalinee:
    3 april 2017
    Leuk weer iets te lezen van je avonturen. We vonden het allemaal al zo stil hahaa ..
  2. Gwyneth:
    3 april 2017
    Mooie verhalen Rick en prachtige foto's
  3. Mam:
    3 april 2017
    Weer een mooi verhaal Rick. Je maakt wat mee hoor.