Dag 3: Delhi deel 2

21 maart 2017 - Delhi, India

7:30, Na een drukke eerste dag in Delhi was het tijd om mezelf bij elkaar te rapen en weer de straat op te gaan. Met de gedachte richting het rode fort te lopen stapte ik met mijn rugzak op mijn rug de voordeur van mijn hotel uit. Ik was nog geen 2 min buiten de deur of ik was, voor nederlandse begrippen, bijna aangereden door een tuk tuk. Eens is de zoveel tijd kijkende op mijn telefoon probeerde ik me naar mijn bestemming toe te navigeren. Toen ik aankwam bij een druk kruispunt en bedenkelijk keek hoe ik de overkant ging halen met het drukke verkeer kwam er al snel een man naar me toe die me te hulp schoot. Hij begeleidde me naar de overkant en vroeg welke kant ik op ging. Even gepraat te hebben met de man adviseerde hij me naar een reisbureau van de overheid te gaan om daar wat informatie te krijgen over de stad. Zo gezegd zo gedaan. Ik kreeg een gratis map van Delhi en de nodige informatie over wat wel en niet te doen. Ik was nog steeds een beetje van slag van gister en het leek me verstandig om misschien toch gebruik te maken van een chauffeur die me de mooie plekken van Delhi laat zien en met de mogelijkheid om deze ook voor Jaipur en Agra te gebruiken. Ik besloot in te gaan op fe service en kreeg een chauffeur genaamd Raj toegewezen. Nog steeds niet helemaal wetende wat me te wachten stond stapte ik in en liet ik me rondrijden door Delhi naar meerdere mooie tempels, parken en tombes. Een van de hoogtepunten was een Sikh tempel in het centeum van New Delhi waar Raj mij verezelde omdat hij zelf ook een Sikh is. Waar ik bij de andere trekpleisters op mezelf was aangewezen kreeg ik dit keer de uitleg en toelichting van Raj. Doordat hij samen met me een Sikh ritueel doorliep voelde ik me iets meer dan alleen toerist die naar de mooie beelden keek en weer verder liep. Handen wassen, voeten wassen en een doek over het hoofd knopen en we waren klaar om naar binnen te gaan. Voordat we de tempel in liepen haalde Raj voor hem en mij een warm aliminium bakje met een stukje korton erover. Dit mysterieuze bakje moest ik dicht houden en de tempel mee innemen. Daar mocht ik een kleine donatie geven en met het bakje gingen we aan de linker kant van de ingang op een groot tapijt zitten in kleermakerszit. Ik keek voorzichtig wat Rak deed en volgde zijn leiding. Met ogen dicht en handen over het bakje gevouwen ging hij in gebed. Toen ik merkte dat dit geen kwestie was van 'even de ogen 5 seconden dicht en klaar is kees' besloot ik ook maar mijn ogen te sluiten en me op de muziek te concentreren. Om de zoveel tijd keek ik even stiekem of Raj al klaar was en zo niet sloot ik ook weer mijn ogen. Na enkele minuten gezeten te hebben gaf hij aan dat ik hem moest volgen. Net buiten de tempel liepen we naar een klein kraampje waar een grote ketel voor stond. Aangesloten in de rij werd me duidelijk waar het bakje vor bedoeld was. Het bakje was voorzien vanneen laagje bruine pap en iedereen Kreeg om en om nog een wat bijgeschept, met de hand. Onder het mom van 'laat ik deze toerist een even lekker verwennen' kreeg ik een handje vol van de vriendelijke man. Met lichte tegenzin begon ik de pap naar binnen te werken toen Raj ook aan zijn bakje begon. Het was een melige licht zoete pap en smaakte zo slecht nog niet. Omdat de tempels heilig gebied zijn is het verboden camera's of telefoons mee naar binnen te nemen en foto's te maken. Toen Raj me op het einde van de dag me afzetten bij het hotel hadden we afgesproken de volgende dag samen naar Jaipur te rijden. Een stuk meer onspannen dan de dag er voor ging ik na een koude douche (warm water deed het niet meer) in bed liggen en zette de wekker om 6:00 om vroeg op te staan voor de reis naar Jaipur.

1. Putti:
    22 maart 2017
    Leuk vrind! Heftige 1e dag, leuke 2e dag..
  2. Je jongste zus ;-):
    22 maart 2017
    Hi Broertje, wat een bizarre dagen heb je gehad! Maar je bent goed aangrkomen, dat is het belangeijkste. Geniet maar lekker! Alles is een ervaring rijker, ook de lastige dingen. Heel veel plezier! Dikke kus van Edwin en mij
  3. Mam:
    23 maart 2017
    Hoi Rick, wat een ervaringen maak je mee. Ongelooflijk. Take care, liefs mam
  4. Mam:
    23 maart 2017
    He jongen, prima gedaan de eerste dagen, het gaat je goed af! Laat je vooral verrassen en geniet van elke minuut!