Dag 4: Rajasthan, here we come!

22 maart 2017 - Jaipur, India

Met een dubbel gevoel stapte ik woesndagmorgen de auto in en nam afscheid (voor nu?) van de hoofdstad van India. Nieuwe ronde nieuwe kansen! De bestemming was deze keer in het Rajasthan gelegen Jaipur. Met een rit van ongeveer 5-6 uur voor de boeg vervolgde we onze reis naar het tweede punt in de 'gouden driehoek' (Delhi, Jaipur, Agra). Zoals al het andere was de Indiase snelweg geen uitzondering en een ervaring apart. Een wegbreedte van 10-12 rijbanen waar alles kris kras door elke ging, koeien die op de middenberm tussen de snelweg stonden (en daar dus ook wel eens vanaf kwamen om de weg over te steken), gaten in de weg zo groot als putdeksels, jeeps die zo vol zaten dat mensen er achterop hingen, mensen diebtussen het verkeerd door rende om de overkant te bereiken en nog veel meer wat voor nederlandse begrippen niet door de beugel kan. Ruim twee uur onderweg en beide nog niet gegete besloten we een echt Indiaas ontbijt te scoren. Chapati (dun brood) met curd (slappe yoghurt) met er doorheen kruiden gemengd en een stukje augurk dat sterk gekruid was om de chapati even in te dippen. Al was het voor mijn kieskeurige en tamelijk verwende smaak geen feest voor het oog, toch smaakte het erg goed. Voor 200 rupees en een fooi (ongever 3 euro), wat gebruikelijk is, hadden we vorlopig even voldoende gegeten en gingen we weer  terug de weg op. Het landschap veranderde verassend snel van stadgebied baar woestijn gebied en de eerste kamelen maakten hun verschijning. Toen we moesten tanken en de "afslag" (opening in de middenberm) daar voor voorbij reden was het voor Raj geen probleem om even te stoppen en achteruit te rijden om zo toch nog de andere weghelft over te steken naar het tankstation. Bijna in Jaipur aangekomen vroeg Raj of ik naar het olifantendorp wilden gaan om daar op een olifant te rijden. Ik bedacht me geen seconde en stemde in met zijn voorstel. Eerst kreeg ik wat informatie over het dorp en de olifanten en toen mocht ik kennis maken met de olifant die mij ging rondrijden. Helaas ben ik de naam alweer vergeten wat waarschijnlijk er mee te maken het dat er een olifant een halve meter voor mijn neus stond  en mijn aandacht vooral daarop gericht was. Door van voren beide oren vast te pakken en één voet stevig tegen de slurf te drukken tilde de olifant mijn met haar slurf op zodat ik op haar hoofd kon klimmen en zo plaats kon nemen op haar rug. Dit ging allemaal soepeler dan de beelden die door mijn hoofd flitste na de uitleg van deze techniek. Na een ronde te hebben gemaakt door het dorp mocht ik het beest nog even voeren en gingen we verder voor het laatste stukje naar Jaipur. Daar aangekomen was het tijd voor een Indiase lunch. Daar waar de vegetarische keuken zich in Nederland vooral bestaat uit tofu en gevulde paprika's is die van India wat meer naar mijn smaak. Uiteraard weer Chabati met dit keer een schaaltje groente (ui, tomaten, groene peper en komkommer) en daarbij nog een schaal met curry. Wederom erg lekker. Toen was het tijd om even bij te komen in het hotel. In de avond hebbik nog een rondleiding gekregen in een gebouw waar handgemaakte tapijten, dekbedovertrekken, sjaals, etc. Gemaakt worden waar Jaipur scinnbaar om bekend staat. Met een lange dag achter de rug was het weet tijd om een douche te nemen en te gaan slapen.

1. Shalinee:
    23 maart 2017
    Wederom weer indrukwekkend en tja broertje verhaaltje schrijven lukt je aardig
  2. Herm:
    Mooie verhalen Rick!!
  3. Mam:
    23 maart 2017
    Prachtig verhaal. Je ziet het zo voor je wat je beschrijft. De kleuren, geuren en mensenmassa. Alsof je in een film bent beland. Heel veel groetjes mam
  4. Marcha:
    25 maart 2017
    Prachtig beschreven Rick, alsof ik een (spannend) boek lees :-). Ik blijf je volgen, helaas niet letterlijk, en wens je alle goeds op deze mooie reis! Liefs, Marcha