Dag 5: Jaipur deel 2

23 maart 2017 - Jaipur, India

Raj en ik besloten vandaag wat later af te spreken zodat we beide een beetje konden uitslapen. Negen uur voor het hotel was de afspraak. Omdat we 's avond rond 22:00 nog samen gegeten hadden en mijn maag toch nog niet helemaal India proof, en dus wat van slag, besloot ik het te houden bij 2 stukjes toast en een banaan. De eerste keer in mijn leven dat ik echte banaan at. Veel meer smaak en geur dan de gele uit de kluiten gewassen plofbanaan die bij de albert heijn ligt. Een aangename ervaring dus. Onze eerste stop was het 'Amber Palace' wat eind 16e begin 17e eeuw gebouwd was. Na een korte wandeling langs over een slinger weg tussen een olifanten parade door die plaatsvond bereikte we de voorkant van het paleis. Samen met een hoop andere toeristen en Raj als mijn ondercover guide (hij heeft daar geen vergunning voor) baande we ons een weg in de hete zon door de tuinen van het paleis. Nadat we uitgekeken waren op het Rajasthaanse vakmanschap liepen we terug naar de auto om richting de 'monkey temple' te rijden. We parkeerden onderaan een berg en kochten 2 koude flessen water om ons koel te houden tijdens de voettocht naar de Indiase apenheul. Onderweg naar de tempel kwamen we zwijnen, geiten, honden en ook al wat apen tegen. Eenmaal boven op de berg aangekomen zagen we de tempel in het dal liggen. Voordat we beneden waren passerde we nog een betonnen hutje met een soort tralies aan de voorkant waar een enthousiaste man ons begroette. Raj maakte een donatie aan de man die een klein altaartje aan de voorkant van zijn huisje had. Ik vroeg eerst aan Raj of het oke zou zijn als ik aan de man zou vragen of ik een foto van hem mocht maken (ben hier nog wat voorzichtig mee. Niet iedereen waardeert het). Raj zei dat de man het niet erg zou vinden dus met foto-handgebaren stelde ik de vraag. Geen probleem, we mochten zelfs even omlopen om bij hem binnen te komen zitten en een kopje thee te drinken. Eerst met takjes een klein vuurtje aanmaken in de hut, waar verder een paar oude fotos hingen van een guru en een paar matten op elkaar waar de man in kleermakerzit op zat, om daarop  de thee vers voor ons klaar te maken. Toen de thee op was en de fotos gemaakt liepen we het laatste stukje naar de tempel. Bij alle tempels is het gebruikelijk de schoenen/slippers uit te trekken en op sokken/blote voeten naar binnen te lopen. Delen die al de hele dag in de zon stonden waten loeiheet en daarom probeerde ik van schaduw naar schaduw naar het altaar te lopen. Hier kreeg ik een korte uitleg van de aapgod. Daarna liepen we naar de binnenplaats waar een heilige vijver in het midden lag waar het grote gros van de apen verzameld was. Teleurgesteld maar ook zeker opgelucht waren er alleen kleine apen aanwezig die niet groter waren die knie hoogte. Aan de andere kant van de tempel was nog een soort zwembad tussen de rotsen waar een aantal mensen zich hadden verzameld om te zwemmen en praten. Hierachter lagen nog een aantal tempels met zeer donatiegeile priesters. Tijs om terug te lopen. Bij aankomst van de auto zagen we dat de apen de auto niet hadden gespaard en de voorruit zat vol met vlekken van apenpoten. Nadat Raj het ergste had weggeveegd was het tijd voor eten en een kleine pauze om een dutje te doen jn het hotel. Daarna hebben we een stadstuin bezocht met allemaal slimme meetinstrumenten uit de 16 eeuw om de tijd van de dag, de ondelinge sterrenafstand, jaargetijden en nog een aantal dingen te meten. Toen was het tijd voor een rondje over de markt en daar lekker rustig ontspannen even zitten. We vonden het beide wel tijd voor pauze nummer 2 en kwamen daarna nog even samen om te gaan eten. Voor het hotel kwam in de avond nog een optocht voorbij onder begeleiding van muziek om een bruiloft te vieren. Toen naar de kamer een (helaas weer) koude douche nemen en lekker naar bed. Morgen vroeg op weg naar trekpleister nummer 1 van India, de in Agra gelegen Taj Mahal.

1. Shalinee:
    23 maart 2017
    Wederom
    Prachtig ! Wij genieten alle van je mooie verhalen.
  2. Ruud Krabbe:
    23 maart 2017
    Rick, bijzonder om je zo te mogen volgen en mooie verhalen.
  3. Mam:
    24 maart 2017
    Wat een mooi verslag jongen. Pap en ik genieten er heel erg van. Geniet van else dag.